Publications & Working Paper

Policy (in German)

Behlen, L., Brade, R., Himmler, O., & Jäckle, R. (2021). Verhaltensökonomisch motivierte Maßnahmen zur Sicherung des Studienerfolgs (VStud). In Daniel, H.-D., Neugebauer, M., & Wolter, Ä. (Hrsg.) Studienerfolg und Studienabbruch. Wiesbaden: Springer VS. [Link]

Brade, R., Himmler, O., & Jäckle, R. (2019). Können Ansätze aus der Verhaltensökonomik den Studienerfolg erhöhen? Das Forschungsprojekt VStud. Qualität in der Wissenschaft, 13(3/4), 108–115. [Link]

Reminders and soft-commitments

Brade, R., Himmler, O., & Jäckle, R. (2019). Soft Commitments and Reminders: Long-Term Effects on Academic Attainment. mimeo.

Himmler, O., Jäckle, R., & Weinschenk, P. (2019). Soft Commitments, Reminders, and Academic Performance. American Economic Journal: Applied Economics, 11(2), 114–142. [Link]

Brade, R., Himmler, O., Jaeckle, R., & Weinschenk, P. (2024). Helping Students to Succeed–The Long-Term Effects of Soft Commitments and Reminders. CESifo Working Paper No. 11001 [Link]

Relative performance feedback

Brade, R., Himmler, O., & Jäckle, R. (2023). Relative Performance
Feedback and Long-Term Tasks – Evidence from Higher Education. CESifo
Working Paper No. 10346. [Link]

Brade, R., Himmler, O., & Jäckle, R. (2022). Relative Performance
Feedback and the Effects of Being Above Average – Field Experiment and
Replication. Economics of Education Review. [Link]

Brade, R., Himmler, O., & Jäckle, R. (2020). Effekte von relativen Leistungsvergleichen auf den langfristigen Studienerfolg. mimeo.

Defaults in exam sign-up

Behlen, L., Himmler, O., & Jäckle, R. (2023). Defaults and effortful tasks. Experimental Economics, 26(5), 1022-1059.[Link]